HOE HET BEGON 


Lotus oosterse artikelen houdt zich sinds 2005 bezig met de import van producten uit Zuidoost Azie, voornamelijk Thailand.
Na jaren door dit land te hebben gereisd, hebben we de taal geleerd en contacten gelegd.
Wij kopen de producten zelf van lokale leveranciers, hierdoor zijn we niet afhankelijk van derden en kiezen voor onze klanten fraaie, exclusieveen kwalitatief de beste producten.
Het besteedde geld komt op deze manier rechtstreeks en volledig bij de mensen die onze produkten maken zelf terecht.
Wij importeren geen fabriekswerk, maar enkel de fraaiste stukken, die door de vriendelijke bevolking met de hand worden gemaakt.
Wat ooit begon als 1 webshop met items die te maken hebben met ontspanning en "well-being", zijn we nu uitgegroeid tot 3 webshops met elk hun eigen charme.

Waarin onderscheiden wij ons?
- Eigen inkoop
- Fair trade handelswijze
- Handgemaakte producten
- Snelle service en verzending






WIEROOK

Voor particulier, giftshop, therapeut, spa & sauna, beauty-salon en yogaschool.
Het leveren van kwaliteitswierook, in verschillende vormen, kleuren & vele subtiele geuren doen we nog steeds. Heb je intersse stuur dan gerust een e-mail. Denk hierbij aan wierookstokjes, wierook kegels en tuinwierook.
Prachtig verpakt in (kado)doosjes van moerbeipapier, teakhout en zijde. Ook geschikt als huwelijksbedankjes.


BOEDDHA'S

Wij verkopen geen `fabrieks Boeddha`s`, maar alleen handgemaakte Boeddhabeelden. Hierdoor is ieder stuk uniek, en mogen wij ons met recht de Boeddhaspecialist van Nederland noemen.
Wij kopen de beelden zelf van de lokale bevolking en handelen op de fair-trade wijze. Dat wil zeggen dat we een eerlijke prijs betalen, het geld komt rechtstreeks en volledig bij de mensen die de beelden maken zelf terecht. Wij leveren geen producten die door kinderarbeid zijn vervaardigd.
Wilt u eenuit hout gesneden (Boeddha) beeld naar eigen afmetingen of ontwerp? Laat ons weten wat uw wensen zijn en wij kijken wat we voor u kunnen betekenen. (alleen Thaise Boeddha`s)

BOEDDHISME


Boeddhisme

Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's.

—Boeddha


De oorspronkelijke naam van het boeddhisme is "Boeddhasasana" (in het Pali), wat 'de leer van de Boeddha' betekent. Het boeddhisme is een van de grote wereldreligies en heeft ongeveer415 miljoen aanhangers. In stegenstelling tot andere religies ligt bij het boeddhisme de grondslag niet in het aannemen van een hogere waarheid, maar is de bereidwilligheid te zoeken naar de werkelijke basis.

In het boeddhisme is er geen god. Er zijn wel veel verschillende afbeeldingen van verschillende 'goden'. Er zijn ook boedhistische tempels, daar kunnen mensen naar toe om te mediteren en hulp te vragen aan de verschillende Boeddha's en de boeddhistische monniken. Meditatie en het opvolgen van bepaalde leefregels zijn de eerste stap om aan de kringloop van het leven te onstsnappen. Als boeddhist houdje je aan 5 basisregels.

  • Niet doden .
  • Niet stelen.
  • Geen onkuisheid begaan.
  • Niet liegen.
  • Geen verdovende of bedwelmende middelen gebruiken.

HET ONTSTAAN VAN HET BOEDDHISME

Boeddha betekent in het Sanskriet (dat is de oude taal van India) de ‘verlichte’. Siddharta Gautama werd rond 566 voor Christus geboren te Lumbini, Noord-india, tegenwoordig het zuiden van Nepal. Gautama was de zoon van een vorst uit het geslacht Shakyas.Hij werd erg verwend in zijn jeugd en op zijn 16e trouwde hij met zijn nicht Yasodhara, die hem een zoon schonk. Zijn zoon heette Rahula.Gautama kwam nooit buiten de paleismuren. Op 29 jarige leeftijdverliet hij het paleis en zijn familie.Tijdens zijn reizen ontmoette hij een oude, een zieke en een dode man. Door deze ontmoetingen wist Gautama dat lijden en dood bij het leven hoorden en dat je dat niet kon voorkomen. Tenslotte ontmoette hij een monnik, die Gautama ertoe bracht zijn levenswijze grondig te veranderen. Deze 4 ontmoetingen maakten een grote indruk op Gautama en Gautama nam zich voor om een verklaring voor het lijden te zoeken. Hij kleedde zich als monnik en liet zich kaal scheren en ging op zoek naar een spirituele leraar. Hij ontmoette5 asceten en leefde methen samen.Het was een 6 jaar lange periode van zelfkastijding en zelfpijniging. Hij leefde ver van de samenleving, alleen in de bossen en at zeer weinig voedsel en werd zo mager dat hij bijna overleed.

Na 6 jaar kwam hij tot het inzicht dat zelf-pijniging niet naar verlichting en het einde aan het lijden lijdt. Hij vond een middenweg tussen het streven naar sensueel plezier en de zelfkastijding. Hij beslootte mediteren in Bodhgaya onder een Bohdiboom (vijgenboom) totdat hij volledige verlichting zou bereiken óf zou sterven.Na49 dagenbereikte hij de verlichting. Vanaf toen was hij Siddhartha Gautama, de Boeddha. Hij was toen 35 jaar.Hij zag eindelijk in wat de oorzaak was van het lijden in de wereld. Gautama geloofde voortaan in het nirwana, een toestand van absolute gelukzaligheid. De rest van zijn leven bracht Gautama vanaf nu als Boeddha door.

Hij begon zijn nieuw gevonden inzicht aan anderen te onderwijzen. Zijn eerste toespraak gaf hij in Sarnath. Gedurende 45 jaar reisde hij door de toenmalige staten van Noord-India. Hij werd een zeer hoog gerespecteerde sprirituele leider, en de koningen van de twee grootste staten (Kosala en Magadha) werden zijn discipel, samen met vele andere mensen uit alle lagen van de bevolking. Veel mensen besloten monnik (bhikkhu) of non (bhikkhuni) te worden in de monastische orde (de Sangha) van de Boeddha.


Op 80-jarige leeftijd overleed hij in de plaats Kushinagar. Zijn toespraken en leringen werden mondeling doorgegeven. In de verschillende boeddhistische scholen (Nikaya) waren verschillende verzamelingen verzen en verhalen bekend. DePali Canon van de Theravada school is de enige die nu nog in zijn geheel bekend is.

De vier edele waarheden:Toen Boeddha terug kwam bij demonniken en hij ze ging vertellen over wat hij geleerd had begon hij over de vier edele waarheden. Deze waarheden betekenen:

  • Al het leven is lijden. Lijden is een onderdeel van het leven.
  • De oorzaak van dit lijden is de zucht naar bezit. Iedereen wil bepaalde dingen bezitten, dit gaat soms ten koste van anderen en hierdoor doe je andere mensen pijn en uiteindelijk ook jezelf.
  • Door het opgeven van de hebzucht wordt ook het lijden opgegeven. Als je niet alles wil hebben en moet hebben van jezelf doe je andere mensen geen pijn en anderen jou ook niet. En je doet jezelf geen pijn.
  • Wat je moet doen om te zorgen dat er geen lijden meer is. De manier om dit te doen is het volgen van “Het edele achtvoudige pad”


HET EDELE ACHTVOUDIGE PAD 

 Als je je houdt aan deze acht punten dan ben je op de goede weg en kun je ook het Nirwana bereiken.


  1. het juiste gezichtspunt
  2. de juiste intentie
  3. het juiste spreken
  4. de juiste handelswijze
  5. de juiste levenswijze
  6. de juiste inspanning
  7. de juiste achtzaamheid
  8. de juiste concentratie

Kortom als jij jezelf zo instelt en zo probeert te leven dat jij niets wilt hebben wat een ander heeft. Je bentnooit jaloers op anderen en wat anderen hebben. Wanneer je dit blijft doen en je helpt anderen dit ook te doen dan kun je het Nirwana bereiken.

DE DRIE VERSCHILLENDE STROMINGEN


Net zoals in veel andere geloven zijn er in het boeddhisme verschillende stromingen. De drie grootste stromingen gaan allen uit van de 4 nobele waarheden,maar verschillen in de manier waarop de mensen de verlichting zouden kunnen bereiken.

Theravada boeddhisme
Dit is de oudste stroming van het boeddhisme. Dit is de "beginleer". Hierbij gaan de mensen er van uit dat ieder mens de verlichting kan bereiken door zelfdiscipline en voor zichzelf alleen. De mensen dienen hiervoor Het Achtvoudige Pad te volgen en zich te richten op de Vier Waarheden. Doel hiervan is het bereiken van de verlichting.


Mahayana
Dit is de "middenleer". Hierbij wordt er gezegd dat de mensen alleen de verlichting kunnen bereiken met hulp van buitenaf. Door training en lering van van een verlichte leraar en geloof en toewijding heb je meer kans de verlichting te bereiken.

Tantrayana
Dit is de "eindleer". Deze leer gaat ervan uit dat iedereen een potentiële Boeddha is. De mensen zijn zich daar echter niet van bewust. Er hangt een soort mist van ontwetendheid. Door juist handelen wordt die mist verdreven en kan de staat van grote zaligheid (de verlichting) bereikt worden.

BOEDDHA BEELDEN


Steeds meer mensen hebben een Boeddhabeeldje in huis. Die mensen zijn niet allemaal boeddhistisch maar vinden de beeldjes vaak gewoon mooi. Als je goed kijktkun je zien dat er heel veel verschillende Boeddhabeelden zijn. Je kunt een Boeddhabeeld voor iemand anders kopen, maar ook voor jezelf. Het is niet waar dat wanneer je een Boeddhabeeld voor jezelf koopt het ongelukt brengt! Uit respect naar de Boeddhistische bevolking is wel belangrijk om een Boeddhabeeld ook met eerbied en respect te behandelen.
Plaats een Boeddhabeeld nooit in een toilet of in de slaapkamer. Een Boeddhabeeld hoort hoger te staan, plaats het niet op de grond.


Verschillende Boeddha's

Steeds meer mensen hebben een Boeddhabeeldje in huis. Die mensen zijn niet allemaal boeddhistisch maar vinden de beeldjes vaak gewoon mooi. Als je goed kijktkun je zien dat er heel veel verschillende Boeddhabeelden zijn. Je kunt een Boeddhabeeld voor iemand anders kopen, maar ook voor jezelf. Het is niet waar dat wanneer je een Boeddhabeeld voor jezelf koopt het ongelukt brengt!
Behandel een Boeddhabeeld altijd netjes en met eerbied en respect, plaats hem niet op de grond. Plaats een Boeddhabeeld of afbeelding niet in een toilet of in de slaapkamer. 8 mei is de jaardag van Boeddha. Het is traditie om dan een kaars voor hem te branden, en een wens te doen.

Vanaf het moment dat er afbeeldingen van Boeddha verschenen, waren er regels over het uiterlijk. Zo is een Boeddha altijd goed te herkennen als Boeddha. De stijl varieert per periode en per gebied.Opvallend zijn de bol op het hoofd, de naar beneden geslagen ogen en de oorlellen.
De bol op het hoofd, als symbool van zijn grotere inzicht, is waarschijnlijk afkomstig van een oude hindoeistische gewoonte van asceten om het haar in een knot op het hoofd te binden. Boeddha zelf heeft ook een aantal jaren als asceet geleefd. De lange oorlellen zijn een teken van zijn koninklijke afkomst, deze zijn veroorzaakt door het dragen van zware oorbellen. De Boeddhabeelden hebben de ogen altijd neer geslagen, een houding van ingekeerdheid, een meditatie houding.



Deze Thaise Boeddha heeft de mudra (handhouding) Bhumisparsamudra.
Deze mudra staat symbool voor het moment waarop Boeddha de aarde aanriep als getuige van het zijn ontelbare voorgaande levens waarin hij alleen maar deugdzaam geweest was.
Dit gebaar staat voor de verlichting die prins Siddharta Gautama bereikte na49 dagenmediteren onder de bodhi-boom.
Zijn asana: (houding van de benen) is genaamd: Padmasana dit is de lotushouding, het symbool van zuiverheid.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In Thailand hebben veel toegewijde boeddhisten een geboortedag-Boeddha in huis, of ze dragen er een bij zich. Elke dag van de week heeft een eigen Boeddha. De specifieke Boeddha van je geboortedag beschermt je tegen gevaar en brengt je voorspoed, succes en welzijn. Hij vertelt iets over je karakter en hoe je het beste in het leven kunt staan.
De zeven dagen van de week geven zeven fases uit het leven van Boeddha weer.


Paang Saiyasma is de Boeddha van de waarheid en staat voor de dag “dinsdag". Bent u op een dinsdag geboren, dan biedt deze Boedhha u bescherming en geluk.
Deze houding van de Boeddha wordt soms onterecht de "liggende" Boeddha genoemd. Boeddha gaat niet `liggen`. Het is de houding die hij aannam om zich voor te bereiden op zijn tocht naar het Nirvana.
Nirvana is de plek waar al het lijden is opgelost.
Mudra: (handhouding) : de aarde is mijn getuige.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De gebaren symboliseren `geven` (linkerhand) en `geruststelling` (rechterhand).


Deze Thaise Boeddha, Paang Nung Samadhi,zittend op een Vishvapadmasana (Lotustroon bestaande uit een dubbele rij lotusbladeren) heeft de mudra: (handhouding) genaamd: Dhyana.
Deze mudra is het gebaar van absoluut evenwicht en meditatie.
Zijn asana: (houding van de benen) is genaamd: Padmasana. Dit is de lotushouding. Vishavapadmasana is het symbool van zuiverheid.
Dit is de donderdag Boeddha.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hieronder alle dag Boeddha`s: bovenste rij: maandag (Paang Harm Samoot of Paang Harm Yati),
Bij maandag hoort de Boeddha van bescherming, omdat Boeddha ooit een stad beschermde tegen kwade krachten. Deze Boeddha staat voor de beschermende kwaliteiten van mensen die op maandag geboren zijn.
Bovenste rij: midden en rechts: dinsdag & woensdag (Paang Oombaat-ochtendboeddha & Paang Parlaeli-avond Boeddha).
Onderste rij: donderdag, vrijdag (Paang Rum Peung), zaterdag (Paang Naga Prok) & zondag (Paang Tawai Netr). De zaterdag Boeddha, staat voor de 7e dag, de 7-koppige Naga, Mucalinda,beschermt de mediterende Boeddha voor de storm.


Foto`s:Wat Phrathat Doi Suthepis een boeddhistische tempel. De tempel wordt vaak Doi Suthepgenoemd, al is dat feitelijk de naam van de berg waar hij op gebouwd is. De tempel wordt door vele Thai als heilig beschouwd. Hij geeft een prachtig uitzicht over de stad welke op 15 kilometer ligt. De tempel is rond 1383 gebouwd, de weg naar de tempel werd pas in het jaar 1935 aangelegd.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Thepanom


Deze Poortwachters worden ook wel Thepanom genoemd en komen oorspronkelijk uit Thailand.
Zij bewaken daar de Tempels en zorgen dat de negatieve energie buiten blijft.
Als uze bij de deur plaatst dan beschermen zij u en uw woning en alles wat daarin aanwezig is.
Zij begroeten U met hun handen gevouwen tegende borst. Deze Mudra (handhouding) noemt men: Namankars en betekent: “ Ik groet U”

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Poe-Tai Ho-Sang

Poe-Tai Ho-Sang / lachende Boeddha / dikbuik Boeddha / Chineese Boeddha


Poe-Tai Ho-Sangwas een Chinese zenmeester die ergens tussen de 6e en de 10de eeuw leefde en `de Boeddha in zichzelf` had gevonden.
Zorgeloos en volkomen gelukkig zwierf hij door China, vaak omringd door kinderen. Tijdens zijn reizen verzamelde hij snoep en speelgoed wat hij vervolgens weer aan arme kinderen uitdeelde. Vandaar dat de essentie van het geven bij deze `Boeddha` zo belangrijk is.
Na zij dood werd hij vereerd als brenger van geluk. Zijn vrolijke en vriendelijke beeltenis is over de hele wereld nog te zien als voorbeeld voor onbezorgde gelukzaligheid.Poe-Thai Ho-Sangis een houvast om je eraan te herinneren dat je goed bent zoals je bent.
Deze Boeddha staat voor geluk, blijheid, succes, welvaart en voorspoed.
Men gelooft dat het meer geluk brengt als je af en toe over de dikke buik van de Boeddha wrijft.

Poe-Tai Ho-Sang staat meestal met zijn gezicht naar de deur, zodat iedereen die de ruimte binnenkomt geluk en welkom wordt gewenst.




'LOTUS, SYMBOL OF ENLIGHTENMENT' 



De lotusbloem heeft in het boeddhisme een symbolische betekenis. Doordat de bloem uit zijn eigen wortelstok lijkt te ontstaan, symboliseert hij goddelijke geboorte en verlichting.Boeddha'sstaan of zitten vaak op een lotus troon: een voetstuk in de vorm van een open lotusbloem.

De lotusbloem is een waterplant en wortelt in een moerasachtige bodem, echter zonder dat de bladeren en bloemen er ooit modderig uitzien. Dit is de reden waarom de lotusbloem symbool staat voor zuiverheid.
Het zelfreinigend vermogen van de bladeren wordt wel het lotus-effect genoemd.

Aan de lange stengels zitten de afzonderlijke bladeren en bloemen. De bloemen steken iets boven de bladeren uit. Zij openen zich vroeg in de ochtend.
De bloemen, bladeren, wortels en jonge bladeren zijn eetbaar.







SFEER IMPRESSIE

CONTACT FORMULIER

Heb je een vraag of opmerking, vul dan onderstaand contact formulier in. Wij komen binnen 24 uur op je vraag/bericht terug.